Konstfotografering och belysning

Att ha rätt belysning är väldigt viktigt för att skapa vackra och säljande fotografier. Varje fotograferad bild skapas just av ljus, så att hitta ett vackert eller spännande motiv och sedan använda rätt komposition och belysning är en grundläggande del i fotograferingens konst. Många fotografer väntar också just på att hitta ”det rätta ljuset” som ofta bara kommer under en kort tid på dygnet för att sedan försvinna igen.

Hos Nordeye Sverige hittar du arbetsbelysning som kan användas för att effektivt lysa upp utemiljöer vid konstfotografering. Du kan välja arbetslampor i många olika format och storlekar från Nordeye Sverige och sedan placera ut dem på plats för att skapa intressanta effekter. Om du vill fotografera ute i skogen mitt i natten är detta inget problem med belysning från Nordeye Sverige.

Ögat i harmoni med tekniken

Det är svårt att fånga ljuset med den digitala tekniken, enligt Anders Jorulf som är vilt- och landskapsfotograf. Han har publicerat flera fotoböcker med fokus på Nordens landskap. När han fick en analog kamera av sin pappa som femtonåring upptäckte han att det han såg med blotta ögat oftast inte stämde överens med bilderna som han framkallade. Nu kan han ta en bild och sedan se den efteråt, ändra nivåer och inställningar i kameran och sedan ta om bilden. Men det är inte bara teknik det handlar om enligt Anders Jorulf, ögat och tekniken måste vara i harmoni.

Viktigt med rätt utrustning

När du ska ut och fotografera är det bra att ha en professionell kamera, då chansen är mycket större att få bra resultat då än om du fotograferar med en mobilkamera. Det kan vara bra att i förväg undersöka vilka inställningar du har möjlighet att göra på kameran så att du kan fånga ljuset på bästa sätt, då kameror är olika och varierar i sin funktionalitet.

Kontrast och ljus

Fotografen Tuija Lindström har gjort sig ett namn med sina svartvita, kontrastrika och skimrande bilder. Hon slog igenom under åttiotalet och var fram till sin död en central person inom svensk fotografi. Först sågs hon som en stilbildande konstnär, sedan arbetade hon som professor och var mentor för många unga fotografer. Återkommande i hennes verk är den stora kontrasten mellan mörker och ljus, vilket avspeglas både i kompositionerna och själva tekniken.

Hennes stora genombrott kom 1991 med ”Kvinnorna vid Tjursjön”, ett konstfotografiskt verk där det ljusa och det mörka möts med tyngd och viktlöshet. Här kan nakna kvinnokroppar ses flytande runt i en svart tjärn, i en svartvit svit. Hon utnämndes 1992 till den första kvinnliga professorn i fotografi, och arbetade sedan som professor i tio år på Fotohögskolan. Här förändrade hon den dåvarande utbildningen från att ha varit yrkesinriktad till att bli mer konstnärlig. Tuija Lindström kunde här bana väg för personlig, subjektiv fotografi där bilderna sågs mer som konst än som dokumentära avbilder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.